Instalacja LPG to dla wielu kierowców istotna zaleta samochodu. Auto na gaz pozwala zaoszczędzić na paliwie – jest znacznie tańsze niż benzyna. Wielu posiadaczy pojazdów przerabia samochody tak, aby zmienić w nich tradycyjną instalację na LPG. Warto jednak wiedzieć, że to nie jedyna możliwość, która pozwala na jazdę autem napędzanym gazem. Na rynku pojawia się coraz więcej modeli wyposażonych fabrycznie w LPG. Jednak czy na pewno warto kupować nowy samochód wyposażony w instalację gazową?
Fabryczne LPG – rozwiązanie dobre, ale nie bez wad
Stosowanie instalacji gazowej w samochodzie ma jednocześnie swoich zwolenników i przeciwników – zarówno jeśli chodzi o pojazdy używane, jak i nowe. Poniżej przedstawiamy podstawowe wady i zalety aut z fabryczną instalacją LPG.
Zalety nowych samochodów z LPG
Jakiś czas temu powszechna była praktyka zakładania instalacji LPG w pojazdach o niezbyt mocnych silnikach. Dziś wiele aut wyposażanych jest w mocne, turbodoładowane, nowoczesne jednostki napędowe, świetnie współpracujące z instalacją gazową. Niewątpliwą zaletą fabrycznie montowanego LPG jest fakt, iż jest on zintegrowany z pojazdem. Dodatkowo nie wymaga montażu centralki, która jest niezbędna w używanych pojazdach po to, aby swobodnie przełączać zasilanie. Nowe samochody są również wyposażane we wskaźnik na desce rozdzielczej informujący o poziomie gazu w butli – to udogodnienie jest znacznym ukłonem w stronę wygody kierowców.
Wady nowych aut z fabrycznym LPG
Zakup nowych aut z fabrycznym LPG może się okazać wyłącznie pozorną oszczędnością. O ile serwisowanie instalacji będzie bezpłatne w okresie gwarancji, o tyle po jej wygaśnięciu może narazić nas nie tylko na dodatkowe koszty, ale także spore problemy. Dostęp do niektórych części instalacji LPG montowanych fabrycznie może być utrudniony, a sama ich wymiana – być zagwozdką nawet na profesjonalnych mechaników samochodowych. Ze względu na specyfikę aut z fabrycznym LPG, warto przed zakupem pojazdu zrobić mały research i zorientować się, czy autoryzowane serwisy wykonują naprawę instalacji gazowej w wybranym przez nas modelu samochodu. Osobom lubiącym zagraniczne przejażdżki poleca się także sprawdzenie, jaki jest zasięg gwarancji LPG – czy obowiązuje ona wyłącznie na terenie Polski, czy także za granicą.
Nowy samochód z instalacją LPG a koszty eksploatacji pojazdu
Oczywiste jest, że w przypadku instalacji LPG montowanej fabrycznie zaoszczędzimy na paliwie. Warto jednak zdroworozsądkowo podejść do szacowania wysokości oszczędności. Nie każdy wie, że w autach z bezpośrednim wtryskiem niezbędny jest tzw. dotrysk benzyny. Skutkiem jego zastosowania jest nadprogramowe zużycie paliwa – średnio rzędu 10%. całkowitego zużycia na 100 km. W przypadku nowych samochodów z fabryczną instalacją LPG niezbędne jest także stosowanie specjalnego środka dodawanego do benzyny. Nie można też zapominać o tym, że fabryczna instalacja gazowa to droższe, a także częstsze przeglądy.
Fabryczna instalacja LPG – przegląd samochodów dostępnych w Polsce
Spośród najpopularniejszych producentów samochodów na tle ilości modeli z fabryczną instalacją LPG wyróżnia się Ford. Marka ta wypuściła do tej pory na rynek aż 6 modeli zasilanych gazem. Niestety, wybór auta z tego typu rozwiązaniem konstrukcyjnym to spory koszt – ponad 9 tys. zł doliczanych do podstawowej ceny samochodu. Możliwość dokupienia instalacji LPG oferują także marki takie jak Skoda (w 4 modelach), Dacia i Opel (to producenci, którzy jako jedyni umożliwiają montaż LPG w SUV-ach). Część spośród marek dostępnych na polskim rynku ograniczyło się do produkcji tylko jednego modelu zasilanego gazem. Tu przykładem są Fiat oraz Peugeot.
Szukasz modelu z fabryczną instalacją LPG? Poniżej wymieniamy kilka modeli, aby ułatwić Ci poszukiwania:
- Skoda Citigo,
- Skoda Fabia,
- Skoda Rapid,
- Skoda Octavia,
- Ford Focus,
- Ford Mondeo,
- Fiat do Tipo,
- Peugeot do 301,
- Chevrolet Spark,
- Dacia Sandero,
- Hyundai i20,
- Mitsubishi Colt,
- Seat Altea.
Widget not in any sidebars
Wasze ostatnie komentarze